Потрапити в мережу

Понеділок, 17 Липень, 2017

Лідерами фітнес-індустрії сучасної України стають мережеві спортивні клуби. Чому інвестори віддають перевагу саме «мереживикам», пропонуючи широкий спектр послуг за невисокими цінами? В чем інвестпривабливість такого капіталовкладення і які ризики?

Трохи історії

Фітнес як явище прийшов в Україну ще в «лихі» 90-ті минулого століття. Тоді послуга була в дивину, але відразу набула величезної популярності. Перші клуби відкривалися на базі інфраструктури, що дісталася в спадок від радянських спортивних клубів та шкіл. Нерідко використовувалися і непристосовані приміщення, включаючи підвали, склади і так далі.

Фітнес-клуби-першопрохідці були двох видів: заклади високого класу для заможних клієнтів, які надавали весь спектр фітнес-послуг плюс-супутні послуги, і — примітивні зали-«качалки» як бюджетний варіант.

І ті, і інші давали непогану рентабельність. За оцінкою Олександра Меламуда, власника столичного фітнес-клубу «Акваріум», який був відкритий 15 років тому, на початку 2000-х вести цей бізнес було легко: конкуренції майже не було.

Протягом п'яти-семи років з початку 2000-х на ринок прийшла ціла армія операторів — як поодинокі, так і мережеві гравці. Виділилася і бурхливо розвивалась ніша бізнес-класу, її запропонували якраз мережевики, готові дати клієнтові повний асортимент послуг за прийнятною ціною. Мережева бізнес-модель вже тоді показала себе як найбільш рентабельна і надійна.

Ринок активно ріс — на 15-20% в рік. Приблизно в тій же пропорції піднімалися і ціни в класах преміум і бізнес. У той час як фітнес економ-класу загальмувався і навіть став дешевшати. До 2007-го року в Україні налічувалося більше 200 фітнес-клубів. Криза 2008-го року призупинила розвиток ринку, але ненадовго. До 2012-го року його ємність склала $ 675 млн, а в 2013-му — досягла майже $ 690 млн. Тільки в Києві діяло близько 300 клубів самого різного рівня і класу — як мережевих, так і одиничних.

Війна дала про себе знати

Різке звуження ринку, що спостерігається сьогодні, аналітики пояснюють декількома причинами: окупацією Криму і значної частини східних регіонів, різкою девальвацією національної валюти (обсяг ринку в гривні «просів» всього лише на 20%), і — трансформацією самого ринку, який переживає період «дорослішання», вважають експерти.

Окупація та військові дії в зоні АТО позбавили ринок п'ятої частини всіх закладів в країні, які працювали в різних сегментах від економ- до лакшері-класу.

Так, за даними Геннадія Романенко, власника одного з чернівецьких спортклубів, в Донецьку було зосереджено значну кількість клубів — другу після Києва. Дані статистики підтверджують ці слова: до війни частка Донецької області в загальному об'ємі ринку перевищувала 11%. Луганська область давала ще близько 4%. Стільки ж - Крим. Зрозуміло, втрачена і клієнтська база. Аналітики компанії Pro-Consulting стверджують: з початку військових дій і окупації число відвідувачів фітнес-центрів в Україні знизилося до 3,8 млн осіб - або майже на 18% в порівнянні з 2013-м роком. При цьому потенційна місткість ринку — як була, так і залишається — близько $ 2 млрд, констатують експерти. Тобто, відкладений попит на послугу як і раніше величезний.

Гребти тільки мережею

Сьогодні фітнес-клуби з тією чи іншою періодичністю відвідує приблизно 10% українців, які живуть у великих містах з населенням від 500 тис. чоловік. «Не дивлячись на стреси, пережиті галуззю, ринок продовжує рости, — розповідає Дмитро Єкімов, Засновник групи компаній Sport Life, — За два останні роки на територіях, не втягнутих у військові дії або окупацію, констатується зростання на 0,5-1%, що само по собі показово».

Важливий штрих: інтерес клієнтів націлений, в першу чергу, на недорогі пакети фітнес-послуг, які надають мережеві оператори. Фітнес-клуби лакшері-класу втратили частину клієнтів і змушені працювати на межі рентабельності.

За прогнозами віце-президента Української фітнес-асоціації Вадима Гуменюка, нинішній ринок прямує «в бік прагматизму»: буде коригуватися цінова політика і скоротяться витрати. До цього, як вважає експерт ринку, перший проректор Національного інституту фізичного виховання і спорту Мирослав Дутчак, операторів змушують зростаючі витрати на управління приміщеннями і зокрема — на комунальні послуги, а також постійне подорожчання імпортних обладнання і матеріалів, спровоковане різкими курсовими коливаннями.

«Тим не менше, ринок фітнес-послуг сьогодні більш ніж привабливий як для інвестування, так і для ведення бізнесу,вважає Дмитро Єкімов.Одним з ключових моментів, який стримував зростання ринку, була ціна оренди приміщень. Зараз цей фактор знятий з порядку денного. На ринку нерухомості - стагнація, третій рік спостерігається висока вакантність приміщень, це істотно знижує поріг входу, вартість оренди впала в рази, що дає нові точки зростання для нашого ринку. Однак варто пам'ятати, що при цьому ринок приховує кілька серйозних підводних каменів, не враховуючи які можна позбутися інвестиції і згубити бізнес».

Вигода від співпраці з мережевиком фітнес-індустрії для девелоперського бізнесу очевидна. Як стверджують аналітики, за умови довгострокових договорів і мінімальних вкладень в реконструкцію і адаптацію приміщень при здачі його в оренду мережевого оператора витрати на будівництво таких приміщень окупляться вже через 3-5 років.

Читати далі...